Hruška Cup (2. BZL)
O druhé lednové neděli pokračoval seriál BZL svým druhým závodem. Po nepříliš povedeném sídlišťním závodě v Líšni na nás tentokráte čekalo další sídliště, a to Bohunice. Centrum závodu přitom bylo situováno na stejné místo jako vloni, kdy se v Bohunicích konal ONOS Cup, ovšem pořadatelský tým byl totožný jako letos. Co se ovšem lehce změnilo byl prostor závodu, když pořadatelé nyní domapovali prostor jižně od shromaždiště za tramvajovými kolejemi. Charakter prostoru se ovšem oproti loňsku nijak nezměnil. Čekalo na nás množství velkých členitých paneláků prokládaných relativně velkými oplocenými areály, nějaké ty větší parkové oblasti bez zástavby a v jižní části i zástavba rodinných domků s víceméně pravidelnou sítí ulic.
Jak probíhala úvodní prezentační část závodu nemohu soudit, jelikož vzhledem ke svému nalosovanému startovnímu času 72:30 jsem se rozhodl svůj čas využít efektivněji než posedáváním na shromaždišti a dorazil až zhruba 40 minut před svým startem, kdy už byl ovšem závod v plném proudu. Údajně se vše ale obešlo bez front a to díky tomu, že na 151 účastníků připadaly hned 4 prezentační počítače. Stále jsem ale měl dost času na to si nastudovat pokyny a zjistit všechny potřebné informace. A pokyny se tentokráte číst vyplatilo. BZL si totiž v poslední době libuje ve volbách postupu přes tramvajové koleje, které jsou vždy zakázaným prostorem a je možné je překonávat pouze mimoúrovňově. Tentokrát se přitom pořadatelé rozhodli nás kontrolovat tak, že na každý povolený průchod přes koleje umístili kontrolu s kódem 31, kterou bylo nutno při překonání trati vždy orazit.
Vybaven všemi potřebnými informacemi jsem se tedy mohl vypravit na nedaleký start. Ke konci startovního času se přitom praktikovalo klasické pouštění závodníků v momentech, kdy bylo zrovna místo a startovní listinu tedy bylo nutno brát hodně s rezervou. Osobně tuto praxi příliš nevítám, jelikož to svým způsobem degraduje sportovní stránku akce a ukazuje na jistou neprofesionalitu pořadatelů. Na trať jsem tedy vyrazil jako poslední ve svém startovním čase, tedy v 15:27:30 SEČ. První dvě kontroly byly v lesíku těsně u startu a hned bylo potřeba dávat pořádný pozor. Pořadatelé se totiž rozhodli poslat muže a ženy na rozdílné tratě, což považuji za velmi dobrý krok., a tak v prostoru bylo přirozeně více kontrol než měl člověk razit. První kontrolu ženské kategorie jsem však úspěšně minul a pokračoval dále po své trati na trojku, což byla vcelku pěkná volba. Ani jedna z dvou variant oběhnutí ZŠ Vedlejší se nejevila příliš dobře a já si zkušeně vybral tu horší zleva. Na čtyřku už jsem se ale nachytat nenechal a mezi paneláky proplul správně. Na pětku pak přišel první přeběh kolejí. Mapa v tomto místě nebyla nejlepší a tak si pořadatelé museli pomoct fialovými šrafy a čarami, aby zachytili, kde nadchod trati ústí a kam se nedá běžet. Přesto bylo ale jasné, který nadchod zvolit. O něco horší to už bylo s dohledávkou. Kontrola byla na vnitřním rohu plotu a já naběhl samozřejmě na ten vnější. I když mě k tomu svedla další nepřesnost v mapě, kdy jsem dedukoval, že na asfalt uvnitř plotu kontrola zapíchnout nepůjde a bude tudíž zvenku. Ovšem v reálu byl vedle asfaltu ještě pruh stromů, což docela měnilo situaci… Po krátkém postupu na šestku a volbě kolem velkého privátu na sedmičku přišla pasáž v nezastavěné oblasti plné lesíků, hustníků, cestiček a dětských prolézaček. Mapově to nebylo příliš těžké, stačilo pouze dávat pozor, na kterou ze změti kontrol zrovna běžím a hlídat si směr. Po čtyřech v rychlém sledu oražených kontrolách na nás pak čekaly tři dlouhé postupy na volbu mezi rodinnými domky. Ideální varianty však byly vcelku jasné a pokud ne, tak byly časově srovnatelné. Ztratit se tedy dalo spíše pomalým během, než špatnou volbou. Poslední pasáž trati nás pak vedla zpět do kopce k cíli. Čtyři kontroly přitom byly opět v oné nezastavěné oblasti a nebyly nijak náročné. Po nich následoval druhý přeběh kolejí. Tentokráte byly dvě varianty. Kratší s větším převýšením a delší a rovinatější. Časově se však ukázaly vcelku více než rovnocenné, když jsem na rovinatější variantě dosáhl přesně stejný čas jako Mazy, který vrstevnice navíc neřešil. Poslední dvě kontrolky pak představovaly opět kličkování mezi paneláky. Do cíle pak přišla vrcholová prémie po schodech okořeněná jedním nevýrazným stojanem zapíchnutým u stromu, který představoval cíl.
Celkově bych trať hodnotil jako lepší průměr. Velmi kladně hodnotím střídání různých typů terénu, na druhou stranu se mi nelíbily poněkud umělé volby přes tramvajové koleje. Co bych pak ale každopádně vytknul byla délka trati. Vítězný Miloš Nykodým dosáhl času těsně přes 16 minut, což rozhodně neodpovídá sprintovému směrnému času. Navíc Miloš je závodník minimálně republikové úrovně, ne-li vyšší a zbytek světa tak na trati pobyl ještě o několik minut déle. Přehnaná délka je ovšem tradičním nešvarem BZL. Pořadatelé připraví mapu formátu A4 v měřítku 1:4000 a mají potřebu postavit trať na celé její ploše, aby jejich práce s mapováním nezůstala nevyužita. Zvláště v případě Bohunic je to ale podle mě škoda, jelikož Hruška Cup může být v tomto prostoru ještě po několik dalších let, kdy stačí domapovat vždy jen navazující malý kus sídliště. Tím se dostávám ke zhodnocení kvality mapy. V porovnání s tou z Líšně byla naprosto v pohodě, i když nějaké drobné chybky by se v ní našly (na které mapě ovšem ne…). Každopádně mapařský tým zatím není příliš zkušený a rozhodně má potenciál se zlepšovat, přičemž mapa Bohunice – jih je pro to dobrým základem.
Po pořadatelské stránce byl závod bezproblémový, což zajistil relativně početný tým pořadatelů. Jediné co nemělo přílišnou formální úroveň bylo vyhlášení vítězů. Vzhledem k velkému počtu startujících se totiž značná část závodníků rozutekla a na vyhlášení pak bylo potřeba pracně hledat ty z čela pořadí, kterým se daly ceny předat. Oproti ONOS Cupu to tedy dnes byla standardní BZL, která ničím neurazila, ale také ničím příliš nenadchla. Nechme se tedy překvapit, co pro nás na začátku února připraví blanenští pořadatelé na svém Hromničním trápení. Podle propozic by to letos měl být další panelkros pdobného ražení jako letošní první dva závody BZL. Tak uvidíme…
Vločka
Komentáře
Přehled komentářů
Stezujes si na mista na mape, kde slabsi opravdu nebyla...(Netvrdim, ze vrstevnice byly vsude 100%,ale mista ktere pomlouvas byly OK) Tak posilam studijni materialy:
http://www.orientacnibeh.cz/volny/maprada/seminar/8_PojetiMapProVrcholovySvetovyOB_Novotny.pdf
http://lazarus.elte.hu/mc/specs/issom2007.pdf
PS: doporucuju jeste pred omikronem precist tez svazove smernice tykajici se map vydanych jinym oddilem
Re: Mapa
(Vločka, 15. 1. 2013 11:26)
Předně podotýkám, že mapa mi jako celek přišla OK, každopádně mnou kritizovaná místa byla mapována chybně (dle ISSOM 2007 i selského rozumu)
ad nadchod: podle mapy jsem mohl z nadchodu po jeho zalomení skákat a ošetřeno to bylo značkou 707 z jejíž definice cituji: "This symbol is to be used only for last minute updates to the competition area, as excessive use of purple for indicating barriers is unfortunate." To rozhodně nebyl ale tento případ a rampa měla být mapována jinak. Jak je na delší diskusi a slovně to nepopíšu. Stejně tak zašrafovaná posáž měla být ohraničená nepřekonatelnými ploty. Pokud ji teda nezavřeli tesně před závodem, což pochybuji, protože pak byste nestihli šrafy včas vytisknout. O použité značce 709 přitom platí totéž co o značce 707
ad dohledávka u plotu: Parkoviště u plotu bylo výrazně širší nez v mapě a mezi ním a plotem byl pruh "bílého lesa". To je fakt a to jak to bylo v mapě nemá s generalizací nic společného.
Každopádně rád budu na toto téma dál diskutovat, protože vím, že problematika je komplikovaná a tudíž žádný názor nemusí být globálně správný. To co tu píši je tedy nutné brát jako můj osobní názor.
Co se týče Novotného prezentace tak je rozhodně podnětná, ale některé závěry jsou značně diskutabilní. Především mapa na BZL není mapa na jednu akci (jak e píše na zakázku) a je potřeba dle toho k ní přistupovat. Stejně tak lesní závody sprinty BZL nemá cenu mapovat v ISSOMu (třeba Rybstole). Pak na to pošlem děti na mapáč a je problém na světě
Co se týče O-mikronu tak nevím na co narážíš. Prostor Kývalky patří VBM a s nimi mám vše vyřešené. Ohledně map Žabovřesky, Kraví Hora, Divišova ćtvrť, Lesná, Hobrtěnky a Osmec by se dalo diskutovat. Vzhledem k tomu, že jsem za ně nedostal zaplaceno (taky jsem ale nic nechtěl) je považuji za své. Vlastnictví starých map těchto prostorů je navíc mnohdy dost komplikované.
Závěrem bych poznamenal, že si velmi vážím prvního podepsaného komentáře.
Re: Re: Mapa
(Jenda, 15. 1. 2013 15:47)
Ad rampa ten symbol je symbol 708.1 pro vyznačení průchodu, pod nímž je skrytý symbol nepřekonatelný sráz (transparentní tisk na laseru zatím nepodporuju). U zašrafované pašáže je to mnohem složitější, vzhledem k dvouúrovňovému podchodu, který se nakreslit nedá...
Parkoviště bylo možná širší, ale ten les bych do toho nedal ani kdyby tam ten 1mm místa navíc byl, nebyla to důležitá informace.
Prostor Kývalky je ZBM, jelikož poslední (loni vydaná úplně nová a řádně zaplacená) mapa je zbm...
Re: Re: Re: Mapa
(Vločka, 15. 1. 2013 19:17)
Mapování diskutovaných míst jsme probrali a uznávám, že pasáž mapy s nadchodem byla zmapována dobře. Potíž byla s použitím netransparentního tisku značky 708.1 (zaměnil jsem ji nesprávně za 707), která zakrývala situaci pod ní.
Co se týče prostoru "Kývalka", tak došlo k záměně s prostorem "Veselka". Mapovaný prostor je tedy ve vlastnictví VBM, se kterým je vše řádně domluveno.
Re: Re: Mapa
(Jenda, 15. 1. 2013 15:54)
jeste doplneni o prostorech a mapach je tady:
http://www.orientacnisporty.cz/upload/dokumenty/smernice_mapy_2011_rev.pdf
Mapa
(Jenda Z., 15. 1. 2013 10:29)